Profilen – Magnus Riksfjord

Vinner av herreklassen ble Magnus Riksfjord

Navn: Magnus Riksfjord

Alder: 35

Klubb: SFK Pimpel Sør

Sivil status: Samboer

Yrke: Student

Du har jo vært med i mange år, Magnus. Når startet du med isfiskekonkurranser, og hva fikk deg til å begynne med dette?

Jeg var med på den første isfiskekonkurransen i 1994. Jeg begynte med isfiske fordi en kamerat hadde fisket litt på isen, og jeg syntes det hørtes interessant ut. Var med han et par ganger og ble hektet ;)

Du blir ofte sett med en diger lokkemeitepilk, og har hatt stor fremgang med dette. Kan du fortelle litt om hemmeligheten bak dette?

Det er vel ikke noen hemmelighet bak det å bruke en stor lokkemeitepilk. Jeg har bare fått trua på det og synes det funker bra for meg. Det er jo heller ikke noen ulempe at det går veldig fort å fiske med en stor pilk….

Selv på sjøer som blir omtalt som rene pimpel eller myshka-sjøer dukker du opp med en 100mm Saukko, og gjør det som regel bra. Har du noen forklaring på det?

Når du fisker med lokkemeite er jo det en mellomting av å pimple og fiske med ren myshka. Jeg liker å si til meg selv at det må bite på lokkemeite også. Trur også litt på det at vi fiskere har lett for å gå oss fast i tankegangen av at kun en ting fungerer på et vann, fordi noen har vunnet flere ganger på den spesifikke redskapen. Jeg er ikke så flink til å variere hvilken type redskap jeg bruker, men jeg har lært meg mange teknikker ved lokkemeitefisket mitt som jeg bruker ettersom hvordan fisken biter. Rolige bevegelser kontra kraftige bevegelser er ting jeg er svært nøye på, hvordan det fiskes oppover med små stopper osv er en annen viktig faktorer for meg. Rekken er lang, så det er bare å prøve seg frem.

Er du opptatt av farger på krokene, eller er det litt tilfeldig hva som henger under pilken?

Jeg bruker stort sett en farge under lokkemeiten Smilefjes  Men jeg bytter farge på enkelte vann som jeg vet en spesifikk farge gir mer fisk enn andre. Selv om jeg må innrømme det at fargebytte skjer svært sjelden.

Det oser selvtillit av deg hver gang du stiller til start, tror du det er avgjørende å ha trua på seg selv for å være med å kjempe i toppen?

JA, du må ha trua på deg selv før en konkurranse. Dette mener jeg er avgjørende for mitt fiske. Også under konkurransene er det viktig med god tro….. På NM de siste årene har jeg vært heldig på vann jeg er lite kjent. På Rokosjøen hadde jeg aldri vært å fisket før. Men jeg hadde forberedt en plan over hvor jeg skulle fiske, og den hadde jeg trua på. Når du forholder deg til en slik plan du har trua på og gjennomfører det, blir resultatet ofte ganske hyggelig. Samtidig er det også viktig å ikke miste hodet selv om folk rundt deg også får fisk.

Du har jo mange gode plasseringer å vise til, bla 3 individuelle sølvmedaljer i NM. Hvilke egne prestasjoner setter du høyest?

NM gullet for lag på Steinsfjorden i 2004 setter jeg høyest. Jeg synes det er utrolig artig å fiske på lag, da det må klaffe for alle på laget for å vinne. Ellers står jo de 3 sølvmedaljene i individuelt veldig høyt. NM er den konkurransen jeg setter som hovedmål hver sesong, og målet mitt er enda ikke nådd…… Det kan hende jeg er den evige toer he he

Hadde vi hatt det samme uttakingssystemet til Nordisk som Sverige, så hadde du blitt tatt ut til landslaget 3 ganger de siste 5-6 åra. Hva tenker du om det?

Har ikke tenkt på det egentlig Smilefjes men jeg har tenkt som så, at når jeg ikke klarer å kvalifisere meg gjennom norgescupene har jeg ikke noe der å gjøre!!!

De fleste konkurransefiskere har noen favorittvann hvor de liker seg godt. Kan du nevne noen vann hvor du trives?

Jeg trives best på vann som ikke er så altfor store, mange av vannene nede i Arendalstraktene er blant mine favoritter og der er vel topp 3: Molandsvann, Rosefvann og Temse. Ellers må jeg jo nevne Steinsfjorden og ikke minst Bjørkofjärden selv om dette er vann som er en del større Smilefjes. Å fiske Bjørkofjärden var rett å slett magisk, et fiske som passer perfekt til det fiske jeg liker best Smilefjes.

NM skal i vinter arrangeres i ditt hjemfylke, Vestfold. Det er vel stas?

Ja, dette Norgesmesterskapet gleder jeg meg utrolig mye til. Dette er vann som kan gi gode fangster, selv om disse vannene ikke er blant mine favoritter fiskemessig. Tror nok det blir vanskelig å hevde seg i toppen, da jeg er redd det blir en del heng på individuellen Smilefjes

Hvilke målsettinger har du for 2013-sesongen?

Har ikke så store forhåpninger for sesongen 2013 da studiene tar det meste av tiden. Men skal prøve å få med meg 4-5 konkurranser utenom NM. Hvis jeg får en topp 10 plassering i NM vil nok det overgå alle forhåpninger selv om NM er på hjemmebane. Det som er sikkert er at jeg skal komme sterkere tilbake fiskemessig etter endt studietilværelse. Ellers vil jeg ønske alle en riktig så fin isfiskesesong, og jeg gleder meg til å komme i gangSmilefjes

Takk for intervjuet, Magnus og lykke til med sesongen!