Tåketur til Stokkevannet

Sjefsborre

I går kveld hadde vi egentlig planer om å reise på et helt annet vann, men på grunn av dårlige veier og muligens vanskelige kjøreforhold der oppe, valgte vi å gjøre det enklest mulig - dro derfor til Stokkevannet isteden. Været så ut til å bli veldig fint utover dagen, men det var bare frem til vi gikk ned på vannet. Der var det jo syk syk tåke, trodde derfor at det kunne bli vanskelig i dag. Var forsåvidt ganske spente på snittet også. Vi begynte rett på utsiden av stranda og fisket oss nordover mot vika, bettet viste seg å være ganske så brukbart. Var vel ikke mange hull som kunne by på mer enn 2-3 fisk, men dette er jo egentlig ganske normalt på Stokkevannet, med mindre mann treffer et skikkelig god-hull. Remi startet ganske bra og fikk endel av sine første på bunn, merkelig nok. Jeg sleit ganske bra til og begynne med, men fikk noen mygg av Remi og kom igang etterhvert jeg også. Prøvde også litt med pimpel, men fikk ikke noen greie på det, prøvde for moroskyld lokkemeite i de samme 3 hullene og fikk lirka opp noen få abbor. Fisket oss etterhvert litt sørover mot den lille øya, på ganske dypt vann. Jeg fikk ikke det helt store der, men Remi traff ganske jevnt i noen hull litt lenger bort. Etterhvert tok vi turen videre sørover i U-vika, Remi prøvde lykken i den sørlige delen av vika, mens jeg begynte i nord, borret meg litt ut i vika og traff noen kanter der dypet var forskjellig for hver gang jeg slapp ned pilken, fikk her endel fisk på bunn, måtte jo prøve å la pilken ligge litt, etter anbefaling fra Remi, som hadde hatt litt hell med denne metoden litt tidligere på dagen. Fikk noen ganske pene abbor på alt fra 100 til 300 g og var jo forønyd med det, putselig smalt det jaggu på en større kar. Merket at den var rimelig sprek og begynte derfor å varpe veldig forsiktig. Fikk den heldigvis opp og måtte rope på Remi så han både kunne se på den og ta bilder. Vi tippet at den kunne være rundt halvkiloen, men kan vel kanskje ha vært større også, det kan jo enhver bedømme på bilde. Remi ble igjen hos meg og filmet litt da det fortsatte å nappe litt i område, han kom etterhvert nærmere for å prøve å få noen fisk han også, men det var ikke så mye mer å få der inne, hverken for meg eller han. Han prøvde et hull litt nærmere fjellet som dere ser i bakgrunn på bilde, der fikk han 10 kjappe. Dette var vel dagens siste høydepunkt. Vi fisket oss videre sørover, et stykke utpå langs sivet, men traff vel aldri noe særlig mer, kun en slenger her og der. Må jo si at vi er spent på hva vi kunne fått om tåka hadde sluppet taket litt tidligere på dagen og om været hadde vært litt lysere. Men vi er jo selvsagt fornøyd med dagens tur.

Jeg endte opp med 64 fisk og 7,85 Kg  mens Remi hadde 67 fisk og 7,35 Kg - altså kun halvkilosen min som skilte oss i dag, ikke uvanlig at vi fisker jevnt.

Luci